Thursday, August 25, 2005

Ma'had Az Zein Al Makkiy Al A'ly - Tabung Wakaf


Ketibaan kami di Pusat Islam Bogor disambut oleh Kiyai Helmi Zubaidi dan isterinya Ibu Nahdani. Kiyai Helmi yang merupakan nuqabak bagi Jabatan Qismud Dakwah Wal Qiadah di Pusat Islam Bogor terus mengiringi kami ke bilik taklimat. Taklimat berkenaan perkembangan serta pertumbuhan pesantren ( sekolah pondok ) yang berjalan selama satu jam 40 minit dirasakan amat singkat.

Maklumbalas terhadap idea-idea yang pernah kami salurkan kepada pihak Pusat Islam Bogor juga amat memberangsangkan. Penekanan terhadap ilmu dan amal. Menimba ilmu dan terus mengamalkannya merupakan anak kunci kepada "kemerdekaan" bagi seorang muslim. Disamping melakukan ibadah, secara tidak langsung memajukan taraf hidup mereka dan berdikari dari bergantung kepada musuh-musuh Islam.

Selesai taklimat, kami berangkat ke MA'HAD AZ ZEIN AL MAKKIY AL A'LY di Ciampea Bogor, Jawa Barat. Perjalanan dari Pusat Islam Bogor ke Ciampea, tidak sunyi dengan perbincangan ke arah mendidik umat Islam ke arah pengamalan Islam secara syumul, agar generasi yang akan lahir kelak dapat menyambung perjuangan lidah Rasulullah S.A.W.

Ma'had Az Zein Al Makkiy Al A'ly merupakan institusi pengajian Islam dibawah pimpinan Sheikh Ahmad Norrudin Morbu Al Banjari Al Makkiy. Ianya telah beroperasi sejak September 2004 dan telah mendapat pengiktirafan diperingkat BA dan MA.

Pembangunan fasa pertama Ma'had ini adalah di atas tanah seluas 3.5 hektar ( 7 ekar )dan mampu menampung pelajar seramai 150 orang. Bagi tujuan membesarkan institusi ini, pihak Ma'had telah pun melancarkan Tabung Wakaf Ma'had tersebut bagi tujuan menyeddiakan prasarana bagi kemudahan dan pertambahan pelajar. Kadar tanah wakaf yang disediakan ialah RM 30 sekaki persegi ( untuk pembelian tanah, konstruksi bangunan, pendawaian elektrik, kemudah air ).

Seandainya ada diantara saudara-saudari berminat untuk menambah Amal Jariah buat bekalan ke akhirat, kami sangat mengalu-alukan . Kepada yang berminat bolehlah menghubungi Sekretariat Ma'had Az Zein Al Makkiy Al A'ly seperti dibawah :

Sekretariat Ma'had Az Zein
29, Kampung Borhan, Alor Malai,
05460 Alor Setar , Kedah Darul AMan
Bank Muamalat
No Acc : 0201006720
Mohamad Noeruddin Marbu.

Semoga amal jariah ini berkekalan.
Amien Ya Rabbal A'lamien

0 Comments:

Post a Comment

<< Home