Saturday, July 02, 2005

Mengapa Manusia Hidup Menurut Islam Part 3

Petikan Dari Artikel My Qalam
Oleh Salina1968

3. Adapun ibadah ketiga yaitu ibadah yang lebih umum yaitu hal-hal yang merupakan pelaksanaan mubah atau harus saja, tetapi boleh dijadikan ibadah dan mendatangkan pahala. Amalan seperti itu dapat menambah bakti kita kepada ALLAH agar setiap perbuatan dalam hidup kita ini tidak menjadi sia-sia. Tergolong dalam amalan-amalan itu seperti makan, minum, tidur, berjalan-jalan, berwisata dan sebagainya.

Semua kegiatan-kegiatan tersebut dapat bernilai ibadah asal memenuhi 5 syarat berikut :

1. Niat yang benar ( hanya kerana Allah). Sabda Rasulullah SAW : "Bahwasanya amalan-amalan itu adalah sah dengan niat dan adalah setiap seorang itu apa yang dia niatkan."


2. Pelaksanaannya benar, (tidak melanggar syariat atau peraturan Tuhan). ALLAH berfirman: "Dan jika mereka berjuang pada jalan Kami (ikut peraturan Kami) sesungguhnya Kami akan tunjukkan jalan Kami (jalan keselamatan) bahwasanya ALLAH beserta orang-orang yang berbuat baik." (Al Ankabut: 69)

3. Perkara kegiatan tersebut dibenarkan oleh syariat dan mendapat keredhaan ALLAH, misalnya berdagang makanan, minuman dll. Dalam hal ini Rasulullah SAW memberikan keterangan dalam haditsnya : "Tiap-tiap daging yang tumbuh dari benda yang haram, maka neraka adalah yang lebih sesuai dengannya." (Riwayat At tarmizi)

4. Natijah (Hasil) mesti baik dan tidak menzalimi diri dan makhluk Allah. Ini adalah kerana ianya merupakan pemberian ALLAH ataupun nikmat-Nya kepada hamba-Nya. Justeru itu, hamba-hamba yang beroleh rahmat itu wajib bersyukur kepada ALLAH. ALLAH berfirman sebagai berikut : "Jika kamu bersyukur niscaya akan Aku tambah lagi nikmat-Ku kepadamu dan jika kamu kufur sesungguhnya siksaan-Ku sangat dahsyat."

5. Tidak meninggalkan atau melalaikan ibadah-ibadah asas. Jangan sampai dalam kita mengejar kemajuan sampai melalaikan ibadah yang asas.Dua perkara utama yang menjadi ibadah asas ialah rukun iman yang terdiri dari enam rukun dan rukun Islam yang terdiri dari lima rukun. Kedua hal itulah yang merupakan tapak untuk menegakkan segala amalan yang lain. Bila tidak ada kedua hal tersebut sama halnya seperti mendirikan rumah di atas air. Di dalam syariat Islam telah dijelaskan sebagai berikut : "Yang awal di dalam agama ialah mengenal ALLAH Taala." Rasulullah sendiri sangat menekankan begitu pentingnya ibadah yang asas dalam sabdanya: "Solat itu adalah tiang agama. Barang siapa telah mendirikannya maka dia telah mendirikan agama. Dan barang siapa yang meninggalkannya maka dia telah meruntuhkan agama."

Dari huraian di atas, maka jelaslah kepada kita bahwa ibadah itu bukan sekadar ibadah yang asas atau pun yang melibatkan amalan sunat,malah ianya dalam aspek yang lebih luas terutamanya perlaksanaan Fardhu Kifayah dan ibadah umum. Maju atau mundurnya umat Islam adalah akibat salah faham tentang konsep ibadah itu sendiri. Seandainya mereka sedar bahawa tuntutan ibadah mampu mewujudkan suatu sistem kemasyarakatan melalui tuntutan Fardhu Kifayah, maka akan pasti keindahan Islam itu terserlah.

Namun majoriti daripada kita yang telah dididik dengan sistem sekular dan menerima sistem tersebut dengan hati terbuka sambil mengenepikan syariat dan peranan akal telah menyempitkan ibadah itu. Maka tidak hairan kita temui orang yang mengaku Islam, tetapi sikap amalannya saling tidak tumpah orang yang memusuhi Islam. Seandainya seseorang individu benar-benar mempelajari, memahami, meyakini dan mengamalkan konsep ibadah yang telah dibentangkan, saya yakin tidak ada orang yang mengaku Islam yang akan memusuhi dan menghina Islam. Disini juga sebagai bukti bahawa kegagalan kita membangunkan sistem pendidikan bercorak Islam yang mampu menanamkan roh Islam dalam diri umat.

Oleh itu, kerja kita masih banyak dan perjalanan kita masih jauh. Ayuh kita sama-sama berusaha membaiki diri dan mempertingkatkan amal ibadah kita kepada Allah SWT. Yang paling utama dan pertama kita lakukan ialah bangunkanlah Islam dalam diri kita, disusuli dalam keluarga lantas perjuangkannya ke dalam masyarakat. Untuk ini kita tidak boleh lari dari istilah perjuangan. Dan dalam perjuangan pastinya ada yang terkorban, oleh itu pilihlah salah satu antara dua ; kemenangan atau syahid.

0 Comments:

Post a Comment

<< Home