Saturday, July 02, 2005

Mengapa Manusia Hidup Menurut Pandangan Islam Part 2

Petikan Dari Artikel My Qalam
Oleh Salina1968

1. Ibadah yang asas merangkum soal-soal akidah dan keyakinan kita kepada ALLAH, para malaikat, kitab-kitab, rasul-rasul, hari pembalasan, ketentuan dan ketetapan ALLAH baik ataupun buruk. Itulah yang kita sebut rukun iman. Termasuk dalam uraian ibadah yang asas itu ialah rukun Islam yaitu syahadat, solat lima waktu, puasa, zakat dan rukun haji (bagi mereka yang mampu).

Kedua bentuk ibadah yang asas itu yaitu rukun iman dan rukun Islam adalah wajib ain atau fardhu ain bagi setiap mukallaf. Bererti sebelum kita dapat melaksanakan ibadah-ibadah yang lain, kedua perkara itu perlu ada pada diri kita dan telah dapat kita tanamkan dalam jiwa kita. Tanpa keduanya, semua aktiviti yang lain tidak akan dinilai sebagai ibadah.

Rukun iman ( Percaya kepada Allah, percaya kepada Rasul & Nabi, Percaya kepada Malaikat, percaya kepada kitab, Percaya kepada Hari Kiamat, Percaya kepada Qadha & Qadar), wajiblah dipelajari, difahami dan diyakini bagi mengesahkan aqidah keimanan.

Rukun Islam ( Mengucap dua kalimah syahadah, Menunaikan solat 5 waktu, berpuasa dibulan Ramadhan, Mengeluarkan Zakat, Menunaikan Haji jika berkemampuan ) hendaklah dipelajari, difahami , diyakini dan diamalkan. Setelah ini mampu dilaksanakan, barulah tuntutan ibadah asas terlaksana.

2. Adapun ibadah yang menjadi cabang-cabang dari ibadah asas tadi meliputi perkara yang berkaitan dengan mentajhizkan (menyelenggarakan) jenazah, menegakkan jihad, membangun gelanggang pendidikan dan pelajaran atau mewujudkan perancangan ekonomi Islam seperti mewujudkan perusahaan-perusahaan yang melayani keperluan asas umat Islam.

Termasuklah di dalamnya perusahaan yang dapat menghasilkan makanan asasi umat Islam seperti gula, tepung, garam, kicap dan perusahaan minuman seperti susu, kopi, teh dan bentuk-bentuk minuman ringan lainnya. Selain dari itu di dalam bidang tersebut, termasuk juga penggalakan usaha-usaha pertanian yang akan menghasilkan beberapa makanan asas bagi umat Islam seperti beras, gandum, ubi dsb. serta perikanan yang dapat menghasilkan ikan basah atau ikan kering. Kalau kita lihat dan menilai dari satu sudut, pasti kita akan merasakan bahwa hal itu merupakan persoalan asas dalam perjuangan kita menegakkan ibadah kepada ALLAH. Tentulah kita tidak mahu darah daging kita berasal dari zat yang bertentangan dengan syariat ALLAH, yang pasti mampu merosakkan ibadah asas kita.

Dalam menegakkan bentuk pendidikan dan pelajaran, kita semestinya menitikberatkan hasil mutlak dari acuan pendidikan kita pada jiwa anak-anak yang dibina mulai dari peringkat taska, sekolah rendah, sekolah menengah hinggalah ke menara gading. Ini perlu dititikberatkan agar lulusannya nanti dapat menyambung perjuangan menegakkan syariat ALLAH. Selain dari itu ibadah yang tergolong dalam cabang-cabang itu ialah membangun klinik dan hospital Islam, serta pembentukan dan penyusunan sistem organisasi dalam negara Islam.

Hal-hal yang termasuk dalam jenis ibadah yang kedua ini dinamakan fardhu kifayah, yaitu fardhu yang menitikberatkan pada soal kemasyarakatan Islam yang juga merupakan urat saraf dan nadi penghubung antara sesama umat Islam.

Hal itu sangat besar ertinya untuk seluruh individu Islam karena bila tidak ada satu orang pun yang mengerjakannya maka seluruh masyarakat itu akan menerima beban dosa dari ALLAH. Namun seandainya ada satu pihak melaksanakan tuntutan fardhu kifayah tersebut, maka pihak itu telah melepaskan tanggungan dosa bagi seluruh masyarakat Islam. Kerana itulah fardhu kifayah merupakan urat nadi penghubung antara sesama Islam.

Cuma masyarakat Islam tidak memahami peranan fardhu kifayah tersebut, kerana itu hubungan ukhuwah Islamiah tidak begitu menonjol di zaman sekarang. Seandainya fardhu kifayah itu dapat memberi makna, sudah pasti kita merasa bersyukur sekiranya ada di kalangan kita yang telah melepaskan tanggungan dosa umum dan sudah pasti kita akan memberikan dukungan kepadanya. Justeru itu tidak akan ada istilah gagal dalam melaksanakan fardhu kifayah. Secara langsung, maka ternafilah andaian-andaian manusia yang jahil tentang agama yang mendakwa ahli-ahli agamalah puncanya masyarakat jumud dan umat Islam mundur kebelakang.

Termasuk dalam ibadah cabang adalah ibadah-ibadah yang disebut sunat ain. Kecil timbangannya tetapi besar maknanya. Tergolong di dalamnya yaitu solat sunat rawatib, solat witir, solat tahajud, solat dhuha, puasa syawal, puasa Senin dan Kamis, bersedekah dan membaca Al Quran. Pelaksanaan ibadah itu mendatangkan pahala sedangkan jika tidak dilakukan tidak akan mendatangkan dosa. Namun karena ibadah itu memberikan manfaat maka lebih baik jika dikerjakan.

0 Comments:

Post a Comment

<< Home